חטיבת נעורים - ז', ח', ט'

חטיבת ביניים  – ז', ח', ט'

מאפייני החטיבה

הצוות החינוכי של חטיבת הבניים  אחראי על קליטת התלמידים לבית -הספר. תפקידו ליצור עבור התלמידים
סביבה חברתית ידידותית ונעימה, שתאפשר להם להתרכז במשימות הלימודיות. הצוות החינוכי אחראי גם
להיכרות של התלמידים עם המערכת הבית-ספרית, תוך חינוך לערכים והקניה של נורמות וכללי התנהגות
בבית-החינוך.

אחת המשימות החשובות של הצוות היא פיתוח מיומנויות שנרכשו בבתי-הספר היסודיים והקניית
מיומנויות למידה נוספות, שיכשירו את התלמידים להתמודד עם הדרישות הלימודיות בהמשך דרכם בבית-
החינוך. מימוש היכולת והכישורים המקסימאליים של כל תלמיד ותלמידה הוא אתגר העומד לנגד עיני הצוות
החינוכי שמלווה את הנוער. בבסיס העבודה בבית הצעיר עומדת האמונה של הצוות בדיאלוג אמיתי בין
המורים, התלמידים וההורים.
התפקיד של הצוות החינוכי בחטיבת הביניים הוא לקדם את מימוש הפוטנציאל הטמון בכל תלמיד ותלמידה
בזיקה לחזון הבית ספרי ודגש על דיאלוג משמעותי מרכזי בין מורים ותלמידים.

המבנה הלימודי
בחטיבת הבניים  לומדים התלמידים חלק ממקצועות-הלימוד העיוניים במסגרת של כיתות- האֵם ואת חלקם
האחר במסגרת קבוצות קטנות או עפ"י רמות לימוד. קיימות מסגרות של מצוינות ומסגרות של תגבור למודי.

קבוצות מצוינות בבית הצעיר:

מצוינות במדעים– תכנית חמצ"ן – חשיבה, מנהיגות, צמיחה אישית וניסוי חקר לימוד מעמיק בתחומי
המדעים והטכנולוגיה בשיטת חקר ופתרון בעיות.
מצוינות באנגלית – החל מכתה ח. מטרת הקבוצה העמקה בשפה ולימוד לקראת 5 יח"ל לבגרות.
עתודות ספורט: תתקיימנה עתודת ספורט ועתודת כדורסל עתודת ספורט שעתיים על חשבון מקצוע רב מלל
ועתודת כדורסל שעתיים על חשבון מקצוע רב מלל ושעתיים אחר הצהריים.

הקבצות במקצועות הלימוד

כיתות ז

המקצועות מתמטיקה ואנגלית ילמדו בהקבצות. התלמידים יתחילו את השנה בלימוד שני המקצועות בכיתות
האם לצורך חזרה ותרגול. בהמשך יערך מבחן לפיו התלמידים ישתבצו לקבוצות לימוד. בעברית על פי מבחן
עמית )שמתקיים בכל הארץ בתחילת כתה ז ובודק מיומנויות של הבנת הנקרא וכתיבה( יהיו תלמידים
שישתבצו בקבוצה קטנה לחיזוק המיומנויות. במדעים יערך מבחן בתחילת השנה על פיו התלמידים ילמדו
בשלוש קבוצות: חמצ"ן – מצוינות, כתת האם, קבוצת מיצוי לתלמידים, שזקוקים לחיזוק.

בכיתות ז' שנת בר מצווה מהווה את היסוד המארגן של השנה. סביב עסוק זה, כותבים התלמידים עבודת
שורשים ולומדים תרבות ישראל. השנה, נתמקד בעבודה המשלבת יומן מסע כעבודת שורשים. את שיעורי
תרבות ישראל ילמדו מחנכי הכיתות.

כיתות ח

המקצועות מתמטיקה, אנגלית וערבית ילמדו בהקבצות. בעברית תלמידים הזקוקים לחיזוק המיומנויות
ילמדו בקבוצות קטנטת ו במדעים תהיה קבוצת מצוינות.
מעבר מרמה לרמה נקבע על-פי הישגי התלמיד. ההכרעה לגבי העברה מתבצעת בישיבה משותפת למנהלת
הבית, רכז/ת המקצוע, רכז/ת השִ כבה והמחנכ/ת, ובשיתוף ההורים.
בכיתות ח' היסוד המארגן השנתי הוא "חיים בחברה הוגנת" וההתייחסות לתלמידי כיתה ח' היא כאל בוגרי
חטיבת הביניים. שיעור תרבות ישראל ושיעורי חינוך יהוו את המסגרת לעיסוק ודיון בתחום זה כולל ניהול
וכתיבה ביומן מסע שם יתעדו התלמידים את חוויותיהם ומחשבותיהם.

כיתות ט

במהלך שנת הלימודים בכיתה ט' התלמידים ימשיכו לרכוש ידע ולחזק מיומנויות למידה.
הלימודים בכיתה ט' מתקימים בסימן הצורך ההולך וגובר של כל נער ונערה ללמוד
באופן משמעותי לבחור כיוונים ככל שהתהליך ההתבגרות מתקדם.
בכיתה ט' נוצר צורך לבחור כיון למידה לקראת המעבר לכיתה י' בחטיבה העליונה.
לשם כך נקיים תהליך שיכשיר את התלמידים לבצע בחירה מושכלת, במסגרת התהליך
התלמידים ירכשו כלים להתבוננות עצמית וישתתפו בסדנאות למידה וקבלת החלטות,
שיעזרו להם לבצע את התהליך הבחירה במיטבי.

התחום הלימודי
בכיתה ט' נעמיק יותר את הלמידה האקדמית השיטתית והמשמעותית של כל תלמיד ותלמידה.
בתחום זה נעסוק בהגברת מיומנויות הלמידה; העמקת השימוש במיומנויות הלמידה הקשורות לאיתור חומר
לימודי, סיכום, תמצות וסינתזה בין טקסטים שונים. במהלך שנת הלימודים מתקיימים סיורים לימודיים בני
יום שלם. ההשתתפות בסיורים היא חובה לכל התלמידים.
בכיתות ט' נלמדים המקצועות הבאים במסגרת כיתות האם: חינוך, ספרות, היסטוריה, תנ"ך, גיאוגרפיה
ואזרחות.
במסגרת קבוצות-לימוד נלמדים המקצועות האלו: עברית, מדע וטכנולוגיה בחברה (מוט"ב בחט"ב),
אנגלית, מתמטיקה, חינוך גופני, ערבית ומזרח תיכון.
בשעורי חינוך ידונו בנושאי אקטואליה, מורשת, מעורבות ותרומה לקהילה ויומן מסע.
חינוך ערכי -בכיתות ט'– יושם דגש על המשך ההתמודדות עם תהליכי ההתבגרות, כישורי חיים ושאלות
הנובעות מכך. יתקיימו פעילויות וסדנאות העוסקות בנושאים חברתיים נוספים. נקדיש מאמצים לקיים
אווירה לימודית טובה, מניעת אלימות, ושיפור תרבות שיחה בין תלמיד לחברו, בין מורה לתלמיד ובין תלמיד
למורה.
התחום החברתי – בתחום זה נגביר את העבודה של מועצות התלמידים השכבתיות, נקים מועצת החטיבה ונשאף
לשותפות ולמעורבות תלמידים בנושאים שיתעוררו במשך השנה, כחלק משִ גרת פעילות הבית. תחום החינוך
החברתי יהיה אחד השטחים בהם ְנ ַתְרֵ גל וניי ׂשם את הנושאים הנלמדים בתחום כישורי החיים בחטיבת הביניים.

תהליך בחירת מקצועות ראשיים לקראת כתה י':
תהליך הבחירה מתבצע בשיתוף התלמידים, הוריהם, מחנכיהם, היועצות ופסיכולוגית ביה"ס. התהליך כולל:
1 ) שאלון בדיקת עמדות ראשוני ימולא ע"י כל תלמיד, במטרה להביא את התלמידים להתחיל את
החשיבה על תהליך הבחירה כבר בתחילת שנת הלימודים.
2 ) שאלון חוות דעת של מורים ומחנכים על תלמידים שלגביהם התעורר צורך בכך.
3 ) חשיפה של מקצועות הבחירה השונים על-ידי רכזי המקצועות, תלמידים מעגלי שיח וימי שיא בנושא .
4 ) ערב חשיפה – יריד הצגת מקצועות הבחירה להורים ולתלמידים.
5 ) פגישת שיבוץ במקרה הצורך – בה ישתתפו התלמיד, המחנך, ההורים והיועצת – המסתמכת על
תחומי העניין של התלמיד, על ציוניו מסוף כיתה ח' ועד למועד השיבוץ, ועל חוות דעת המורים.
הפגישה מתקיימת במחצית השנייה של שנת הלימודים.
6 ) ערעור על השיבוץ – על-פי ציוני סוף השנה.
השיבוץ לרמות הלימוד במתמטיקה יתבצע בשני שלבים:
א) שיבוץ ראשוני, על-סמך הישׂ גי התלמיד במתמטיקה במהלך כתה ט'.
ב) שיבוץ סופי, על-סמך תוצאות מבחן מפמ"ר לקראת סוף השנה והתייחסות להישגי התלמיד
במהלך כיתה ט'.
– ערעור על השיבוץ יידון בראשית חופשת הקיץ, עם היוודע תוצאות מבחן המפמ"ר.
– במהלך החופשה יתקיים קורס קיץ שבסופו מבחן שיבוץ למערערים.

תחום האמנות
כיתות ז' -התלמידים יתנסו בסדנאות ציור, פיסול בעץ ומתכת.
כיתות ח' התלמידים יבחרו בין סדנאות ציור, פיסול בעץ, מתכת, מוסיקה וצילום/קולנוע.
שעורי חינוך – בשכבות ז', ח', ט' יתקיימו שיעורי חינוך שמטרתם לטפח אקלים כיתתי מיטבי.
יום התלמיד – אנו מאמינים בשיח ובהקשבה הדדיים בין המורים והתלמידים. במהלך השנה נקיים שני ימים
מובנים שבהם יישבו מורי החטיבה ויקשיבו למשוב של התלמידים
פעילות חברתית – הפעילויות בתחום החינוך החברתי תעסוקנה באקטואליה, בכישורי-חיים, בטיולים,
בהפסקות פעילות, במועדי השנה ועוד. הפעילויות תהיינה בעלות זיקה לנושא השנתי בכל השכבות. בחטיבת הביניים תפעלנה מועצות שִכבה אשר נציגים שלה יהיו במועצת התלמידים של בית הספר. החברים בהן ייבחרו
על-פי כללי בחירה דמוקרטיים. בחטיבת הביניים נתמקד בטיפוח קבוצות מנהיגות בתחומים מגוונים, בקרב
התלמידים, דרך שיתופם באופן רחב ומובנה בפעילויות שהם יזמו, ידריכו ויובילו.
קשר עם ההורים
חשוב לציין כי שותפות של הצוות עם ההורים היא המפתח המרכזי להצלחת התלמידים הבאים בשערי חטיבת הביניים. מזמינים אתכם להיות בקשר עם כל הצוות.

איחולים לשנה מוצלחת ופורייה!
נילי הס אשכנזי
מנהלת חטיבת הביניים