חטיבה בוגרת - י', י"א, י"ב

חטיבה עליונה  – י'  י"א, י"ב

מאפייני החטיבה 

תלמידי החטיבה העליונה נכנסים לפרק משמעותי נוסף בחייהם המהווה סיום של תקופת הלימודים בבית הספר.
העיסוק המרכזי בחטיבה נסוב סביב הסוגיה של להיות אזרח משמעותי וערכי במדינת ישראל. זו המסגרת
שבה תלמידים לומדים לקראת הצלחה במבחני הבגרות, עוסקים בתרומה לקהילה ודנים בסוגיות חברתיות
של החברה הישראלית והעם היהודי, במהות של שנת השרות והמכינות והגיוס לצבא.

התפקיד של הצוות החינוכי בחטיבה העליונה הוא לקדם את מימוש הפוטנציאל הטמון בכל תלמיד ותלמידה
בזיקה למטרות החזון של בית הספר תוך שימת דגש מרכזי על דיאלוג משמעותי עם תלמידיו. הצוות החינוכי
פועל לחיזוק הערכים וההתנהגויות הנדרשים מכל תלמיד, על מנת להיות אדם ואזרח בישראל השואף לחיות
בחברה הומאניסטית יהודית ודמוקרטית.

צוות החטיבה פועל לחיזוק המחויבות של התלמידים לקהילה דרך למידה המרחיבה אופקים, הקניית
דרך-ארץ, אזרחות טובה, חשיבה מעמיקה וביקורתית, הישגיות ושאיפה למצוינות. הצוות החינוכי שם דגש
על שלוב בין פעילויות ערכיות חינוכיות לצד מצוינות בלימודים ובהישגים.

תלמידי החטיבה, השואפים להוות מודל לדוגמא אישית עבור כלל תלמידי בית הספר, שותפים ומובילים
בפעילויות בית ספריות, כגון: טקסים וחגים, מועצת התלמידים, חזות ביה"ס ובפעילויות לשכבות הצעירות.

הצוות החינוכי רואה בהורי התלמידים ובקהילה המקיפה את התלמידים, שותפים מלאים בכל התהליך
החינוכי מתוך מחשבה כי שותפות של הגורמים המעורבים בתהליך ההתבגרות של התלמידים מובילה למימוש
הפוטנציאל והמטרות של התלמידים בצורה המיטבית.

תכנית הלימודים
תלמידי העליונה בכיתות י',  י"א, י"ב לומדים במסלולי לימוד שונים. כיתות האם מורכבות מתלמידים
הלומדים במספר מקצועות בחירה מגוונים. התלמידים נדרשים להגיע לסיום לימודיהם במערכת החינוך תוך
מיצוי יכולתם האישית וכישוריהם וחתירה לרמת ההישגים המקסימאלית.

זכאות לתעודת 12 שנות לימוד
תעודת 12 שנות לימוד תינתן לכל תלמיד ותלמידה שיעמדו בחובותיהם לבית הספר: הגעה סדירה לביה"ס,
כניסה לשיעורים ועמידה במטלות הלימודיות השונות.
לא תינתן זכאות לתעודת 12 שנות לימוד לתלמידים שלא עמדו בדרישות הנ"ל.

זכאות לתעודת בגרות
תעודת בגרות מטעם משרד החינוך יקבל כל תלמיד אשר מילא חובותיו ועמד בהצלחה במקצועות החובה
והבחירה. ישנה חשיבות רבה גם להשתתפות בתכניות החינוכיות-חברתיות כחלק מדרישות משרד החינוך
לזכאות לתעודת בגרות. לכן כתנאי לקבלת תעודת בגרות יש לעמוד בדרישות של פרויקט התנסות אישית
ומעורבות חברתית. כמו כן, יש לקבל ציון חיובי בשני מקצועות שונים של השכלה כללית, ביחידה אחת מדעית
ובחנ"ג.

תכנית חינוכית חברתית- ערכית

התוכנית החברתית -ערכית מהווה את הבסיס עליו מושתתת התפיסה החינוכית בחטיבה העליונה  וכל הפעולות
של התכנית נגזרות מתוך הרצון שהתלמיד יסיים את שנות לימודיו עם תפיסת עולם וארגז כלים משמעותי כדי
להיות אזרח בוגר ותורם במדינת ישראל.
על כל התלמידים חלה חובת השתתפות בכל הפעילויות.

תכנית חינוכית-ערכית לתלמידי שכבה י' 

בכיתות י' מקצועות החובה הם: חינוך, עברית, מתמטיקה, אנגלית, היסטוריה, תנ"ך, חנ"ג ומקצוע מדעי
טכנולוגי .כל תלמיד לומד שני מקצועות בחירה של 5 יח"ל או מגמה . בנוסף, יילמדו שני מקצועות השכלה
כללית: חינוך פיננסי- במחצית הראשונה ותעבורה- במחצית השניה .
בסיום לימודי תעבורה התלמידים נבחנים בבחינת בגרות בתעבודה שמחליפה את מבחן התיאוריה במשרד
הרישוי .
עפ"י הרפורמה "ישראל עולה כיתה" של משרד החינוך, ארגון הלמידה מחדש בא לידי ביטוי בתהליך של
תכנית הלימודים בכל תחומי הדעת.
30% מחומר הלימוד מוערך בהערכה פנימית של ביה"ס והציון מועבר למשרד החינוך בסיום כתה י'.
70% מהחומר הלימוד יקבע ע"י בחינת בגרות חיצונית.
השנה ימשיך תהליך השילוב האזורי בין שלושת בתי הספר "הר וגיא", "עיינות ירדן" ו"עמק החולה". השילוב
האזורי מרחיב את מגוון מקצועות הבחירה לתלמידים בבחירת המקצועות המורחבים שלהם לבגרות.
תרומה לקהילה – אחד המפעלים החינוכיים שאנו גאים בו במיוחד הוא תכנית מעורבות חברתית ותרומה
לקהילה. התכנית הפכה למסורת ב"עמק החולה". ע"פ הרפורמה "ישראל עולה כיתה" המחויבות האישית
של התלמידים תתבצע בכיתה י' במסגרת תכנית "התפתחות אישית ומעורבות חברתית" -לבגרות. במסגרת
התכנית מתחייבים התלמידים ל 60 שעות התנסות אישית ו -9 שעות מיזם קבוצתי.
תלמידי שכבה י' יעברו במהלך שנת הלימודים קורס עזרה ראשונה וחלקם ישולבו בצוותי החירום של ביה"ס.
בנוסף יתקיים קורס מחלץ קל – כהכנה למקרה של רעידת אדמה.

תכנית חינוכית-ערכית לתלמידי שכבה י"א – סוגיות חברתיות במדינת ישראל
1" .מסע מתחברים" – "פה ושם בארץ ישראל".
2 .מפגש היכרות עם צה"ל – הכרה ראשונית של תהליכי השיבוץ והחיול "צו אחוד".
3 .ביקור במוזיאון "יד-ושם".
4 .סמינר הכנה למסע לפולין (חובת השתתפות על כל התלמידים שיוצאים למסע), הכנה למסע אלטרנטיבי
בארץ.
5 .תכנית מחויבות אישית ומעורבות חברתית – 30 שעות התנסות אישית + 21 שעות מיזם קבוצתי.
6 .סדנאות בנושא התנהגויות מסוכנות.
7 .סדנאות בנושא מיוניות ומגדר.
8 .סל תרבות.
9 .מפגשים עם קבוצות ואישים שונים בחברה הישראלית.
10 .מעגלי שיח משותפים של תלמידים ומורים סביב נושאים שונים.

תכנית חינוכית-ערכית לתלמידי שכבה י"ב – בדרך להיות אזרח
1 .מסע לפולין/ מסע אלטרנטיבי בארץ – בהובלת "המעורר".
2 .הכנה לקראת גיוס לצה"ל.
3 .חשיפה והכנה למסגרות התנדבות בשנת שירות ובמכינות.
4 .שיעורי חינוך בנושא מעברים ופרידה – לקראת סיום הלימודים והיציאה לאזרחות.
5 .טיול שנתי להרי אילת.
6 .סדנאות בנושא התנהגויות מסוכנות.
7 .סדנאות בנושא מיוניות ומגדר.
8 .תכנית מחויבות אישית ומעורבות חברתית – 26 שעות מיזם קבוצתי.
9 .אירועי סיום מקצועות בחירה – פרויקטים לבגרות בתיאטרון, אמנות, קולנוע, מחול, מוסיקה, מכטרוניקה ועוד.
10 .מופע סיום י"ב – מופע לכלל תלמידי בית הספר ולהורי י"ב.
11 .סיור בבית המשפט – העשרה במסגרת לימודי האזרחות.
12 .סל תרבות.
13 .מפגשים עם קבוצות ואישים שונים בחברה הישראלית.
14 .מעגלי שיח משותפים של תלמידים ומורים סביב נושאים שונים.

איחולים לשנת לימודים טובה ומשמעותית,
עירית ארנון
מנהלת החטיבה העליונה